Praktische info

Aanmelden

Voor gezins-, relatie- en individuele therapie kunt u zich, uitsluitend telefonisch, aanmelden bij het secretariaat van het Lorentzhuis: maandag t/m donderdag van 10-12 uur op telefoonnummer 023-5310346. De secretaresse kan u informeren over de werkwijze, wachttijd en andere vragen die u wellicht heeft.

Voor inschrijving zijn de volgende gegevens nodig:

  • Namen en geboortedata
  • Adres, telefoonnummers en e-mailadres
  • Huisarts
  • Zorgverzekering(en)

Verwijzers kunnen desgewenst ook telefonisch contact opnemen met het secretariaat van het Lorentzhuis voor overleg. Zij kunnen echter alleen een vooraanmelding doen. Cliënten dienen zichzelf aan te melden.

Voor veelgestelde vragen:

Wachttijden

De gemiddelde wachttijd van de  therapeuten van het Lorentzhuis is wisselend. De actuele wachttijd van iedere therapeut staat vermeld onder Medewerkers. Deze wachttijd wordt maandelijks geactualiseerd.

In het Lorentzhuis is er WEL een wachttijd voor de intake, maar GEEN wachttijd na de intake. Dit betekent dat de start van de behandeling meteen volgt op de intakefase.

Waarneming tijdens afwezigheid/vakantie

Door uw behandelaar wordt u op de hoogte gebracht over de waarneming tijdens diens afwezigheid/vakantie. Alle therapeuten van het Lorentzhuis maken hierover onderlinge afspraken.

Wat te doen in geval van crisis.

Het Lorentzhuis heeft geen 24-uurs bereikbaarheid.

Wanneer er sprake is van een crisis situatie, kunt u zich binnen kantooruren het beste wenden tot uw vaste behandelaar. Indien deze afwezig is, neemt u dan contact op met de vervangend behandelaar, waarover uw vaste behandelaar u heeft geïnformeerd.

Buiten kantooruren is de praktijk gesloten. De regionale huisartsenpost is bereikbaar in geval van psychische nood. Bel uw lokale huisartsenpost telefoonnummer. Deze wordt vermeld op de voicemail van uw eigen huisarts.

U kunt tevens contact opnemen met de hulplijn zelfmoordpreventie via 0800-0113 of chatten via hun website. Ook indien u zich zorgen maakt over iemand in uw (directe) omgeving, kunt u telefonisch contact zoeken met hen. Voor meer informatie over deze hulplijn zie www.113.nl

 

Kosten en vergoeding

De therapeuten van het Lorentzhuis bieden zowel verzekerde zorg als niet-verzekerde zorg. Op deze website vindt u bij iedere therapeut informatie over contracten die jaarlijks zijn afgesloten.

Eerste gesprek

U hoeft zich niet te melden. Na binnenkomst kunt in de wachtruimte plaatsnemen. U wordt dan op het afgesproken tijdstip door de betreffende behandelaar opgehaald.

Het is belangrijk dat u de volgende papieren meeneemt:

  • de verwijsbrief van de huisarts voor elk betrokken gezinslid
  • het pasje van uw zorgverzekering
  • een geldig identiteitsbewijs

Bovenstaande is niet van toepassing als u ervoor heeft gekozen de behandeling zelf te vergoeden.

Rechten en plichten

Onvrede over behandeling

Als u niet tevreden bent over uw behandeling dan kunt u dat met uw behandelaar bespreken. Vaak gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Ook kunt u om een andere behandelaar vragen. Wanneer het niet lukt om de gerezen problemen te verhelpen kunnen de klachten voorgelegd worden aan een interne klachtencommissie in het Lorentzhuis, hiervoor kunt u een email sturen naar info@lorentzhuis.nl

Wanneer de klachten naar uw mening niet naar tevredenheid worden besproken kunt u voor de klachtenregeling terecht bij de beroepsvereniging waar uw behandelaar bij is aangesloten.

Als het gaat om relatie- of gezinstherapie kunt u terecht bij

  • de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie NVRG (www.nvrg.nl)

Voor overige vormen van behandeling kan het per behandelaar verschillen bij welke klachtenregeling de behandelaar is aangesloten, waaronder:

  • Beroepsvereniging van de vrijgevestigde psychotherapeuten LVVP (www.lvvp.nl)
  • Voor leden van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP): Klachtenportaal Zorg (info@klachtenportaalzorg.nl)
  • Voor de klachtenregeling van de LVVP voor cliënten onder de 18 jaar klik hier.
  • Voor de klachtenregeling van de LVVP voor volwassenen klik hier.
  • Voor de klachtenregeling van de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP) klik hier.
  • Voor psychiaters is er voor volwassen patiënten de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie NVvP (www.nvvp.nl). U kunt de klachtenfunctionaris van de NVvP bereiken door het sturen van een e-mail naar klachtenfunctionaris@nvvp.net. Vermeldt u in de mail in ieder geval ook uw telefoonnummer, zodat de klachtenfunctionaris contact met u op kan nemen voor een gesprek.
  • Als het gaat om de jeugd, zijn de kinder&jeugdpychiaters aangesloten bij Klachtenportaal Zorg (info@klachtenportaalzorg.nl)

Privacy Policy

Onze privacy policy kunt u hier downloaden.

Kwaliteitsbeleid

De kwaliteit van de beroepsuitoefening wordt gewaarborgd via de ’Beroepscode’ van de verschillende beroepsverenigingen (voor hun websites: zie pagina ‘links’).

Zit je antwoord hier niet bij? Ga naar veelgestelde vragen